lördag 7 april 2012

Hundar, katter och människor

Jag har inga problem med en person som tycker bättre om katter än hundar. Katter har sin charm och sin grace, sitt egensinne och sin självständig och jag tvivlar inte på att de på sitt sätt berikar vår tillvaro i lika hög grad som hundar. Vi är människor, människor som tycker om djur - och smaken är olika.

Jag har inte heller någonting emot personer som älskar katter och kanske är så där måttligt förtjusta i hundar. Kattmänniskan och jag är fortfarande människor som tycker om djur.

Jag har inga som helst problem med människor som är rädda för hundar. Sina rädslor rår man inte över, en dålig erfarenhet kan sitta i hela livet. Jag kan känna ett vemod för deras skull, för en glädjerik och berikande relation som de är utestängda från.

Men när jag stöter på en person som påstår sig hata hundar, då börjar jag undra:
 ”Vad slags människa är du - egentligen?”

1 kommentar:

  1. Jag skulle kanske ha påpekat att jag är en utpräglad hundmänniska. Men jag tror det skiner igenom ändå.

    SvaraRadera