lördag 19 juli 2014

Romantisk semesterläsning

En enda bok är mitt romantiska lästips i dag. Men så är det också en otroligt bra bok, skriven av en skicklig författare som tecknar finstämda och ytterst personliga porträtt av sina personer. Och Grace Burrowes väjer inte för sådant andra romanceförfattare skulle gå omvägar omkring. När man läst den här boken måste man fråga sig hur många slag och motgångar en människa kan hämta sig från och ändå orka gå vidare.

Jag fann Grace Burrowes på nätet, via någon annan romanceförfattare som jag följer på Facebook eller på deras bloggar. En av dem, har glömt vem, skrev om Grace och någon eller några av hennes böcker och jag följde länken för att se vad uppståndelsen handlade om.

Jag bläddrade omkring bland hennes böcker, läste några utdrag – Grace har generöst tilltagna utdrag för varje bok, man har god chans att avgöra om man vill fortsätta läsa – och bestämde mig för att Ethan var den bok jag var mest lockad att börja med.

Så jag beställde Ethan från Bokus, slet upp paketet när det anlände och läste boken i ett svep. Så läste jag om den. Och läste om den. Och läste om den igen. Och kunde inte sluta läsa om den. Historien är så gripande, så rörande, så hjärtslitande bitterljuv och huvudpersonerna - Ethan och Alice - är båda tilltufsade av livet. Båda är sårade och sårbara och bär på smärtsamma minnen och hemligheter.


Grace Burrowes har skrivit så här om Ethan på Facebook:
“That guy haunted me. Life dealt him some very low cards, so he was the first hero upon whom I bestowed little boys. He needed them, and I think it worked out wonderfully--he got his HEA, and I got to write a governess romance!”


Och hon gör det med sådan stil.

Ethan är en bok som inte vill släppa sitt grepp.



http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html

Tidigare tips på romantisk semesterläsning:
- Historisk, svensk romance av Simona Ahrnstedt
- The Hathaways series, av Lisa Kleypas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar