lördag 26 juli 2014

Värmeböljor - mina bästa överlevnadstips

Varje år, när vi står och huttrar och väntar på bussar och pendeltåg, längtar vi efter sommar och sol och värme. Vad vi glömmer är att vi nordbor inte är vana vid värmeböljor och att det inte är alla av oss som tål dem. Eller kan hantera dem.

Nu, är den här. Sommaren. Värmeböljan. Om ni hör till dem som tål hettan, om ni kan hantera den och njuta av den, då kan ni (lyckligt lottade människor - jag är inte ett dugg avundsjuk, inte alls) njuta av en alldeles fantastisk sommar. Själv har jag nått - och passerat - min övre gräns för en skön sommar och längtar efter mer normalsvenska temperaturer på så där en tjugotre-, tjugofyra sköna grader.

Mitt vackra Södertörn

Här i bostadsområdet på Södertörn har gräsmattorna nu förvandlats till någonting som mest påminner om ett slags afrikansk stäpp. Och bostadsbolaget har givetvis stubbat sagda gräsmattor, vilket enbart förstärker intrycket av stäpp och påskyndar uttorkningen av dem. Det dammar om gräsmattorna utanför porten när man går över dem.

Jag bor, som framgår av titeln på bloggen, på sjunde våningen. För det mesta är det en fördel att bo så högt. Speciellt om man har fri och vidsträckt utsikt. Nå, kanske inte den allra mest inspirerande utsikten – men jag ser i alla fall skogen bortom de platta taken i industriområdet. Men det finns tillfällen när det är en nackdel att bo på sjunde våningen. I en lägenhet med västläge. Och enbart västläge. Utan möjlighet att ställa till med ett ordentligt korsdrag.

Temperaturen har passerat olidligt. För länge sedan. Översta glasflötet i min flyttermometer sjönk tidigt den 22:a juli, fast solen ännu inte nått runt till västsidan och fläkten var i full gång, och har inte stigit sedan dess. Då, är det varmt inomhus.

En bastu om två rum och kök.

Förmiddagarna är tack vare dubbla fläktar någorlunda uthärdliga men när solen kommit runt till västsidan och ligger på på fönstren börjar jag undra om jag kommer att smälta innan jag förångas eller förångas innan jag smälter.

Hjärnan känns ångkokt. Överkokt. Kan inte tänka. Eller också är det för varmt för att tänka. Jag kollapsar bakom nedfällda persienner med två fläktar i gång, läser romance ser på repriser på tv och slöar runt på sociala medier. Drömmer om att kunna bada eller duscha. Vilket, tack vare såren på benen och förbanden som måste hållas torra, är någonting jag enbart kan drömma om. Jus nu känns det som om det är risk för spontan självantändning under förbanden.

Drömmer febriga drömmar om att köpa ett sommarhus på Svalbard, med egen glaciär på tomten. Oh, ljuva svalka!

Bara tanken på att fälla upp en solstol på en glaciär på Svalbard blir för var dag allt mer lockande. Men nog undrar säkerhetsmänniskan i mig om det inte skulle sluta med förskräckelse. När första förbipasserande utsvultna isbjörn förtjust konstaterade att lunchen var serverad.

Det finns ingen svalka någonstans. Jag lägger frysta hallon i apelsinjuicen för att känna någon riktig svalka. SMHI har utfärdat värmevarning.Särskilt utsatta för hettan är små barn och äldre människor, de tål sämre än vi att sitta i solgasset eller få solen på huvudet och löper risk för värmeslag.

Det var ungefär vad som hände mamma, sommaren 2009, även om det i hennes fall handlade om en stroke. Hon togs ut på promenad i rullstol – sommarens ditintills varmaste dag –  utan den solhatt jag köpt åt henne. Och vid återkomsten till äldreboendet placerades hon vid fikabordet på uteplatsen i solgasset. Och kollapsade. Hon kom aldrig hem från sjukhuset.

Det är inte bara vi människor som lider i hettan. Det drabbar våra husdjur också.


Men vad kan man rent praktiskt göra för att överleva värmen?


Det här är mina allra bästa överlevnadstips

Om du har möjlighet – sätt ordentligt korsdrag innan det hinner bli allt för varmt.
Håll annars fönster och balkongdörrar stängda och persienner nedfällda.

Om du har syd- eller västläge – fäll alltid ned persiennerna innan du går hemifrån på morgonen.

Ställ en bordsfläkt på golvet och rikta den mot benen. Svalkar mer än man kan tro och man slipper få nackspärr av att sitta i draget. Och om man jobbar på kontor hindrar det att fläkten blåser omkring pappren på skrivbordet.


Drick mycket vatten!
Du kan inte dricka för mycket vatten.
Ha isbitar i vattnet.

Fyll en ståltermos med isbitar och väl kylt vatten.
Speciellt bra för äldre som är sängbundna eller har svårt att röra sig. Då har de alltid tillgång till kallt, friskt vatten.

Lägg djupfrysta bär i juicen för att kyla den.
Blanda och matcha efter tycke och smak, själv är jag särskilt svag för djupfrysta hallon i apelsin- eller mangojuice. Verkligen svalkande.

Försök äta mat som inte kräver att du har ugnen eller spisen igång allt för länge.
Ät mycket frukt, ät sallad. Koka pasta och ät med en god sallad. Ät en kall soppa.

Om du får ett oväntat sug efter chips kan det vara din kropps sätt att tala om för dig att behöver mer salt. Åtgärda snarast, i nödfall kan till och med en påse chips var på sin plats.

Ställ ansiktsvattnet i kylskåpet.
Det ger en extra svalkande och uppfriskande effekt.

Köp aloe vera mot solsveda och ställ tuben i kylen.
Det ger också en extra svalkande effekt.

Siden är svalare än bomull. Om du inte har råd med sidenlakan, unna dig i alla fall några sidenörngott. De finns att få för ett överkomligt pris, jag köpte mina på Siden Selma.

Siden är svalare än bomull

När du är ute, rör dig så mycket som möjligt i skuggan.
Särskilt viktigt om du har små barn, äldre personer eller husdjur i sällskap.
Håll ett förnuftigt tempo när du går eller joggar.


Lämna aldrig, aldrig, aldrig barn eller hundar i bilen!
Inte för en minut. Det kan bli den fatal minuten för mycket.

Lämna för den delen inte heller äldre personer i en varm bil om de inte har möjlighet att ta sig ur den själva.

Lämna inte heller äldre sittande i solen vid en uteplats, de tål sämre än vi att sitta i solgasset eller få solen på huvudet. Använd parasoll, solhattar eller fuktiga klutar på hjässan. Eller vad som helst som svalkar dem. Eller ännu hellre, flytta till en skuggig plats.

Lämna inte barn obevakade i solen. Samma gäller husdjuren. Se till att barn och husdjur inte är överaktiva i värsta solgasset och riskerar värmeslag. Se till att de regelbundet vilar i skuggan, att de dricker tillräckligt.

Om ni bor i ett hus med loftgång på skuggsidan - använd den, för allt i världen!
Under varma somrar flyttade vi näst intill ut på loftgången när jag växte upp.

Duscha hunden med kallt vatten vid behov för att hjälpa den hålla sig sval.


Försök sitta på skuggsidan på bussar, pendeltåg och tunnelbanor.

Ta ett riktigt kallt fotbad.

Choklad tenderar att bli mjuk och klibbig i värmen. Men förtvivla inte - Lindt har en ny sort, Lindt Creation Fresh Lemon, som man rekommenderar att man förvarar i kylskåpet för att kunna njuta av den uppfriskande kall och syrlig. Dessutom är den fullständigt oemotståndligt god.


Skaffa en solfjäder!



Och slutligen - skaffa några bra böcker och sätt dig i skuggan, det är ungefär den grad av aktivitet man klarar av i den här värmen. Själv läser jag gärna romance och har sammanställt en rad lästips på avkopplande romantisk semesterläsning för strand, balkong och hängmatta:

- The Survivors Club, av Mary Balogh
- Ethan, av Grace Burrowes
- Historisk, svensk romance av Simona Ahrnstedt
- The Hathaways series, av Lisa Kleypas





Hoppas att ni klarar värmen bättre än jag
och har möjlighet att njuta av den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar