söndag 3 augusti 2014

Häftat, pocket, inbundet

Jag måste erkänna att jag är stockkonservativ när det gäller böcker. Det skall vara traditionella, tryckta pappersböcker. Inbundna, häftade eller pocket spelar mindre roll – men det skall vara en fysisk bok som jag kan hålla i handen. Som jag kan bläddra i. Som jag kan känna den där speciella ny-bok-doften från.

Jag har testat ljudböcker men det funkar inte för mig. Jag blir allt för lätt distraherad av vad jag än försöker göra simultant som jag lyssnar. Eller också strövar mina tankar iväg från lyssnandet.

Bådadera leder beklagligtvis nog till samma resultat. Berättarrösten reduceras till ett slags bakgrundsmusik. Trevlig, men inte fokus för min uppmärksamhet. Angenäm men utbytbar - och då var ljudboken i fråga Hunden av Kerstin Ekman. En rörande och engagerande och hjärtslitande berättelse om en hundvalp som kommer bort under en snöstorm och på egen hand försöker överleva i vildmarken.

Och ändå blev jag distraherad och förlorade fokus när tankarna förirrade sig.

En tryckt bok - en bok jag håller i handen och håller blicken fäst i - har oändligt mycket större chans att fånga min uppmärksamhet och hålla den fången.

E-böcker använder jag inte alls, eftersom jag arbetar mycket vid datorn. Att läsa traditionella, tryckta böcker är mitt sätt att vila ögonen från stressen att stirra in i en dataskärm. Min analoga tid i en allt mer digital värld, om man så vill.

Så e-böcker äger ingen större lockelse för mig.

Det väsentliga för mig är läsandet - upplevelsen och glädjen i en riktigt bra historia (med smarta vändningar i intrigen, väl tecknade personer och en rejäl dos integritet och originalitet) berättad av en skicklig författare. Det är lika viktigt för hjärnan som luft och vatten och föda är för kroppen.

Jag skulle rent av vilja gå så långt som att påstå att det ÄR luft och vatten och föda för hjärnan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar