lördag 27 september 2014

Simona Ahrnstedt - En enda natt

Jag måste erkänna att jag tvekade innan köpte den här boken. Inte för det att jag inte trodde att den skulle vara bra – det visste jag att den skulle vara. Det var när allt kom omkring Simona Ahrnstedt, Sveriges Romancedrottning, som skrivit den – det var en garanti för att En enda natt, som är hennes fjärde bok, skulle vara bra och välskriven romance.

Men i och med  En enda natt hade Simona lämnat den historiska romance som varit hennes signum i trilogin om Slottet Wadenstierna och skrivit en contemporary romance (nutida/samtida romance). Och contemporary romance var nu en gång inte riktigt min melodi, jag föredrar historisk romance. Om jag skulle köpa den, tänkte jag, så skulle jag vänta tills den kom som pocket. Men sedan hade Bokus en kampanj – under en enda natt kunde man köpa En enda natt för 129:-

Vilken romanceläsare kunde motstå det erbjudandet?

Efter någon veckas (otålig) väntan anlände mitt bokpaket och någon gång kring midnatt kunde jag konstatera att jag även om jag fortfarande inte kunde säga att jag blivit omvänd till att gilla contemporary romance över lag, gillade jag verkligen Simonas version av den.

En enda natt satte klorna i en från första sidan och vägrade släppa taget medan småtimmarna blev vargtimmar och natten blev gryningsdunkel utanför fönstren.

I En enda natt hamnar vi rakt in i finansmarknadens centrum, i riskkapitalismens och storbolagens och storbankernas värld. I centrum står Natalja de la Grip, en skicklig finanskvinna från en adlig familj med omfattande intressen inom finansvärlden, och David Hammar, en framgångsrik riskkapitalist med rötter i arbetarklassen och en turbulent uppväxt.

David har sin egen agenda första gången de möts. Han har flera gånger drabbat samman med familjen de la Grip och har under en lång tid planerat en kupp, han skall ta över deras företagskoncern. Han vill se om han kan vinna Natalja, som genom familjen de la Grips kvinnosyn hålls utanför familjens företag, som representant för familjen i den nya styrelsen.

Han inser dock snart att oavsett vad Natalja anser om den konservativa kvinnosynen inom företaget så ligger hennes lojalitet tveklöst hos hennes familj. Däremot är såväl han som Natalja oförberedda på attraktionen dem emellan. Motvilligt dras de till varandra och som titeln lyder så blir det en enda natt.

För hur skulle det kunna bli någonting mer, dem emellan?


Jag har inte haft så roligt när jag läst om finansmarknaden sedan jag läste Jan Guillous Tjuvarnas marknad. Även om böckerna sinsemellan är mycket olika anar jag ett slags genklanger – en resonansbotten, om man så vill. Något av samma bitska skärpa.


Det är uppenbart att Simona klarat övergången från historia till nutid galant och jag kan också ana ett stort steg framåt i hennes författarskap i En enda natt, en mognad. En enda natt är helt enkelt briljant!


Kommer jag hädanefter att läsa mer contemporary romance? Tveksamt. Kommer jag att läsa nästa contemporary romance Simona Ahrnstedt skriver? Definitivt!


Och nu skall jag leta genom bokhyllan efter Tjuvarnas marknad och se om jag verkligen kan upptäcka några genklanger, någon resonans mellan böckerna. Eller om det bara är mitt minne som spökar. Om inte annat kommer jag inom någon vecka läsa två fartfyllda romaner som med skärpa och humor belyser finansmarknaden ur olika perspektiv



http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html

Tidigare tips på romantisk läsning:
- The Captive Hearts Series, av Grace Burrowes
- The Perfect Lover, av Stephanie Laurens
- Gareth, av Grace Burrowes
- Cynster serien - Tvillingarna, av Stephanie Laurens
- Regency Christmas special, ett axplock av Mary Baloghs julskildringar
- Suddenly You, av Lisa Kleypas
- A Christmas promise, av Mary Balogh
- The Bedwyn Prequels, av Mary Balogh
- Wallflower series, av Lisa Kleypas
- The Duke's Men - de 2 första böckerna, av Sabrina Jeffries
- The Spymaster's Lady, av Joanna Bourne
- Minx, av Julia Quinn
- The Cynster-series - de 6 första böckerna, av Stephanie Laurens
- Romancing the Duke, av Tessa Dare
- The Survivors Club, av Mary Balogh
- Ethan, av Grace Burrowes
- Historisk, svensk romance, av Simona Ahrnstedt
- The Hathaways series, av Lisa Kleypas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar