fredag 9 september 2016

Elisabet i gelé


I dag har jag varit på Södersjukhuset för ultraljudsundersökning av blodkärlen i benen. Och blivit geléad från ljumskarna till fotknölarna och grundligt genomgången med ultraljud.

På det stora hela såg det bra ut, man hittade bara ett enda ställe som inte riktigt jobbade för högtryck, men det lät som om det inte var någonting direkt överhängande. Jag funderar på om det kan vara någonstans i höger fotled. Det skulle kunna förklara den där trötthetskänslan jag stundtals känner av i den fotleden. Jag kommer att få veta mer längre fram i september, vid nästa besök på vårdcentralen.

Nackdelarna med undersökningen var dels att jag är hiskligt kittlig i just ljumskarna, så det lät "Hihi! Tihi! Fnys!" medan undersökningen pågick i det området och jag höll på att skaka och studsa av britsen.

Den andra nackdelen var att undersökningen omfattade omfattande klämmande kring vader, fotleder och fötter. Vänster fot bar klämmande och tryckande med upphöjt, stoiskt lugn. Höger fot - ah, ja.

Rätt gissat. Höger fot gick:
"Aow! Aow! Aow! Jag blir misshandlad!"


Vekling.

I övrigt var undersökningen smärtfri.

Efter undersökningen mutade jag höger fot (och resten av mig, för den delen) med en god ostmacka i bistron. Men foten (högern) är trött och i kväll blir det en varm dusch för att få bort geléresterna, som kanske inte riktigt försvann vid avtorkningen, ordentligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar