lördag 29 oktober 2016

Några tankar om betygsskala/poängsystem

Något som jag tänkt närmast oavbrutet på den senaste veckan är hur en betygsskala / ett poängsystem för Romanceportalen skulle kunna se ut, rent grafiskt. Samt vad de olika nivåerna skulle innebära

Jag har fastnat för en tiogradig skala, vilket ger större flexibilitet, och eftersom det är romance jag recenserar kan väl ingenting passa bättre än hjärtan?

Så det kommer att bli en tiogradig skala, där 10 är absolut flawless. Alternativt så fullständigt jävla underbar att eventuella flaws blir fullständigt oväsentliga.

Betyget 10 skulle ytterst sällan utdelas, jag kan i skrivande stund bara tänka på en enda bok jag skulle ge en tia. Kanske inte för att den är absolut felfri. Utan för hur djupt den påverkat mig.

Möjligen två. Kanske, kanske tre.

Däremot finns det flera böcker som förtjänar/hade förtjänat nior.

Ja, hade förtjänat. Betygssystemet kommer att införas i och med nästa bokrecension men jag har, i skrivande stund, beslutat att inte betygssätta bakåt i listan över recenserade böcker. Det vore svårt att sätta ett betyg efter flera månader - eller kanske rent av år - utan att läsa om boken.



Sedan är det den grafiska utformningen av betygsskalan/poängsystemet och de olika nivåerna i betygsskalan. Ungefär så här tänker jag mig Romanceportalens betygsskala/poängsystem:


Tyvärr, definitivt inte en bok i min smak. Upplevde den som en dålig investering och ett totalt slöseri med lästid som kunde ha använts betydligt bättre.

Tyvärr, den här boken funkade helt enkelt inte för mig. Upplevde den som ett slöseri med lästid som kunde ha använts bättre.


Den här boken funkade inte för mig.
Kanske funkar den för någon annan.


Hyfsat OK läsning för tidsfördriv när man har tråkigt, men hade hellre läst en intressantare bok Lämnar inget bestående intryck hos mig, kanske kan den roa någon annan.


OK läsning för tidsfördriv, vissa minnesvärda scener/personer, intrigen håller hyfsat och boken är inte illa skriven. Här och var glimmar en gnutta originalitet och/eller en egen berättarröst till.


OK, nu börjar det likna någonting!
Minnesvärda scener/personer, intrigen håller, boken är hyfsat välskriven och har viss originalitet. Om jag lästa andra böcker av den här författaren kan jag ibland också känna igen berättarrösten/stilen.


OK, nu börjar det verkligen likna någonting!
Minnesvärda scener/personer, personer man kan tycka om och sympatisera med, intrigen håller, boken är välskriven och har originalitet i idéer och användning av genrerelaterade tropes. Om jag lästa andra böcker av den här författaren kan jag oftast också känna igen en distinkt "röst".


En bok helt i min smak!
Minnesvärda scener/personer, personer man kan tycka om och sympatisera med, intrigen håller. Boken är välskriven och har originalitet i idéer och underliggande teman. Användning av genrerelaterade tropes bjuder ofta på oväntade tvists och överraskningar. Om jag lästa andra böcker av den här författaren kan jag känna igen en distinkt "röst". Författaren behärskar genren väl och även om boken är kanske inte helt flawless  bjuder den på ett några timmars härlig läsning.



Nästintill flawless, alternativt så fullständigt underbar att eventuella flaws blir oväsentliga. Kan enligt min mening vara en av författarens bästa böcker.



Absolut flawless!
Alternativt så fullständigt jävla underbar att eventuella flaws blir fullständigt oväsentliga.





Jag förbehåller mig också rätten att använda DNF (Did Not Finish) för eventuellt behov, om jag en sorglig dag stöter på en bok så oinspirerande att jag lägger den åt sidan utan att läsa ut den.

Överväger också att hålla betyget 0 i reserv, om det trist nog någon gång skulle behövas.



Jag kommer att lägga upp betygsskalan/poängsystemet som en undersida på Romanceportalen, så man alltid kan finna den för att definiera vad ett visst betyg representerar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar