söndag 23 oktober 2016

Romancerecensioner på Romanceportalen


Jag har nu tipsat om olika romanceböcker på Romanceportaldelen av min blogg/hemsida sedan sommaren 2014. I början var det snarast tips om romantisk semesterläsning för stranden, balkongen eller hängmattan. Sedan dess har det vuxit, till recensioner i mer eller mindre full skala.

Boktipsens utformning har genomgått en milt sagt evolutionär utveckling sedan starten sommaren 2014. Detta skall inte ses som ett betyg på boken i fråga utan som ett led i min stilistiska/estetiska/strukturella utveckling som bloggare. Initialt presenterade jag t ex ofta en hel serie i ett inlägg. Det är något jag i dag ångrar, då det inte alla gånger gjorde de enskilda böckerna i serien full rättvisa gentemot böcker som ägnades ett eget inlägg.

Så här långt har jag inte haft något poäng- eller betygssystem för de böcker jag presenterar. Vilket, sedan jag hösten 2015 gick med i Goodreads och börjat göra recensioner där som jag sedan länkar in med html-kod i mina bokreferat/bokrecensioner/boktips här, är en sanning med modifikation.

Men jag har alltså inte haft något eget poäng- eller betygssystem. Inte heller har jag brytt mig om att tipsa om böcker jag inte haft något/någon som helst nöje/glädje/utbyte av att läsa. Alla böcker som presenteras här (och detsamma gäller för Goodreads) är som lägst hyfsat läsvärda – åtminstone enligt mig.

Ett betygssystem har känts - förmätet. Men när jag ändå får in Goodreads-betygen har jag den senaste tiden börjat fundera på om jag kanske inte borde införa något slags eget betygssystem för att grafiskt visa vad jag tycker om en bok?



Det är så svårt att sätta ett definitivt betyg på en bok, tycke och smak varierar – inte bara från person till person utan också mellan vilken sinnesstämning man själv befann sig i när man läste den. Det är därför jag läser en bok jag tänker recensera minst två gånger – och ibland fler än så. Ingen bok skall behöva bli lidande för att jag hade feber och förkylning. Eller en riktigt gråmulen novemberdepp.

Men tanken finns där nu. Ett eget betygssystem till recensionerna. Eller inte?

Jag är i valet och kvalet.



Och om jag inför ett slags betygssystem för mina romancerecensioner så skulle det i så fall börja gälla från och med nästa recension. Det finns inte en chans att jag skulle kunna gå tillbaka och betygsätta alla recensionerna ända tillbaka till 2014. Inte när recensionerna har genomgått det slags evolutionära utveckling de genomgått sedan starten.

Och då vore det inte heller rätt att gå ens en bok tillbaka och och betygssätta den. Fast kanske vore det rättvisast att vänta dryga två månader och införa betygssystemet vid årsskiftet?



 Sedan är det betygsskalan. Fem- eller tiogradig?

Jag skall vara ärlig och säga att ibland har jag fruktansvärt svårt med GoodReads femgradiga skala och får kämpa med att betygssätta en bok rättvist. Det låter kanske löjligt men så är det. Romancepodden har, har jag för mig, en tiogradig skala (och kämpar ändå med sina betygssättningar).


Så jag lutar nog åt en tiogradig skala, där 10 är absolut flawless alternativt så fullständigt jävla underbar att eventuella flaws blir fullständigt oväsentliga. Betyget 10 skulle ytterst sällan utdelas, jag kan i skrivande stund bara tänka på en enda bok jag skulle ge en tia. Kanske inte för att den är felfri. Utan för hur djupt den påverkat mig.

Hm. Möjligen två.
Kanske, kanske tre.


En tiogradig skala ger definitivt mer flexibilitet.
Alternativt fler möjligheter till velande, förvirring och beslutsångest.




Som sagt, jag är i valet och kvalet. Är ett betygssystem någonting ni saknar i romancerecensionerna här på Romanceportalen? Föredrar ni en fem- eller tiogradig betygsskala? Skall den börja gälla med nästa recension eller vid årsskiftet?

Synpunkter mottages tacksamt!


Och gärna snarast, jag har en ny romancerecension på gång!



2 kommentarer:

  1. Ett betygssystem kan såklart ha både för och nackdelar. Speciellt ett system som har få "graderingar". Vem vill exempelvis se en film eller läsa en bok som bara fått 3 av 5? Jag vill ändå ställa mig positiv till betyg eftersom det snabbt ger mig en indikation på vilken inställning recensenten har till boken, vad jag kan förvänta mig för typ av recension. Så ja, gärna ett betygssystem med en tiogradig skala. Och om du börjar nu eller vid årsskiftet spelar mig personligen ingen roll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina synpunkter, Kristina. Jag skall fundera vidare.

      Radera