fredag 4 november 2016

Nu har skatteverket fått sitt!

De senaste månaderna har jag verkligen fått kämpa för att se till att Skatteverket skulle få sitt. Litet drygt 2.100:- skulle de ha i år. Ingen  större summa kan man kanske tycka men när marginalerna är snäva, är det inte inte en summa man kan hosta upp hur som helst. Så sedan i augusti har jag levat på vad jag kallar en viktoriansk korsettbudget - det räckte inte alls med att dra åt svångremmen, här krävdes betydligt tuffare tag.

Den viktorianska korsettbudgeten ledde också till att bokbudgeten krympte från slimmad till anorektisk. Den har i princip stått på noll sedan slutet av augusti. Det var nu inte det allra bästa läget en höst när flera av ens favoritromanceförfattare utkommer med nya, ljuvliga, efterlängtade böcker.

  •     Do You Want to Start a Scandal, av Tessa Dare
  •     Someone to Love, av Mary Balogh
  •     The Danger of Desire, av Sabrina Jeffries
  •     Duke of Pleasure, av Elizabeth Hoyt
  •     Lord of the Privateers, av Stephanie Laurens

Alltså, Skatteverket, Skatteverket....
Er timing lämnade en del övrigt att önska.

Och till råga på eländet hade sista inbetalningsdag, något oväntat, tidigarelagts med nästan en hel månad jämfört med i fjol.


Men nu är det klart!

Efter flera delinbetalningar - som jag sade, två och ett hostar man inte upp hur som helst på ett bräde - är hela kvarskatten betald. Till sista öret - jag ligger faktiskt ett par kronor plus eftersom jag rundade av uppåt hellre än att riskera att det blev en stackars futtig krona för litet.


Det är klart. Det innebär också att det nu finns utrymme i budgeten (som fortfarande måste förbli viktoriansk korsettbudget november ut) för ett bokpaket. Och efter en snabb inloggning hos min ordinarie boklangare är nu två böcker beställda. Oh, ljuva lycka!

För vad är väl kulna höstkvällar utan varma, roliga, romantiska böcker?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar