söndag 15 januari 2017

Romance på Bokmässan!

Har ägnat kvällen åt att lyssna på den här pärlan från förra årets Bokmässa - "Romance, är inte det bara kiosklitteratur?"

Här talar romanceförfattarna Simona Ahrnstedt, som går i spetsen för den nya svenska romancevågen, och Lina Forss som vid denna tidpunkt just debuterat som romanceförfattare med Harlequinboken Arvtagerskan om romance och romancegenren med Maria Nilson, lektor på Linnéuniversitetet och aktuell med boken Kärlek, passion och begär – om romance, och Katerina Janouch, aktuell med några erotiska kortromaner. Moderator är Lotta Olsson, litteraturkritiker.

Väl värt att ägna en timme av sin tid om ni är intresserade av romance.


Tack för tipset, Kristina Westling!



4 kommentarer:

  1. Simona var fantastisk - som vanligt - och Maria Nilsson tillförde den dos av "vetenskaplighet" som sammantaget gjorde att seminariet blev toppenbra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det bra? Fast jag upplevde Katerina Janouch som en smula malplacerad, hennes inställning till romance kändes rätt negativ till romance och litet märklig i sammanhanget.

      Vågar vi hoppas på en panel med Maria Nilsson (har lagt till hennes bok på min top wish-list på GoodReads)och denna andra akademiker hon refererade till i seminariet (Elin, tror jag, hennes avhandling lät spännande) samt Simona Ahrnstedt, Lina Forss och Sofia Fritzson till 2017 års seminarium?

      För jag hoppas verkligen att det blir ännu ett sådant här seminarium!

      Radera
    2. Eh ja, jag förstod inte riktigt varför Janouch ville medverka i seminariet med hennes inställning till romance. Herregud, alla vet vi väl att livet inte är en dans på rosor men det är ju just det som är GREJEN med romance - att man får drömma sig bort ett tag till en värld där det finns lyckliga slut.

      Men herregud nu när du säger det, jag lånade Maria Nilsons bok på bibblan i höstas. Jag kommer ihåg att jag tyckte att den var bra, men där jag befann mig i skrivprocessen behövde jag mer handfasta råd. Den innehöll dock mycket info om själva genren och idag skulle jag säkert läsa den med andra ögon.

      Kan vi ordna en lista med underskrifter på den romancetrion till Bokmässan 2017? Eller att gänget från Romance Ever After får göra någonting? :)

      Radera
    3. Ja, men vilken underbar idé! Eller varför inte bådadera? Romance är glödhet just nu, så varför inte två romanceseminarier med litet olika inriktning?

      För att citera Simona Ahrnstedt:
      Mer romance till folket!

      Radera