tisdag 21 mars 2017

Min tokiga hjärna

som mycket väl vet att även om det nu finns utrymme för enstaka bokpaket, men inte för några sjövilda excesser med hur många böcker som helst, har fått för sig att den absolut vill ha den här boken.


Det är ingen tillfällighet eller något morbirt (morbit? morbirdiskt?) intresse för bränder. Det är research. Jag har nämligen en bokidé som tar sin början under Sundsvallsbranden 1888 och jag behöver fakta. Händelseförlopp. Detaljer, detaljer, detaljer. Lokalfärg.

Och boken är just nu på rea.


Och det är en jättebra idé. Den har legat tyst och stilla och inte gjort mycket väsen av sig sedan jag först kom på den 2013 men nu under vårvintern har den börjat röra på sig. Sträcka på sig. Gäspa.

Inte lämnat mig någon ro.


Det är nog en av de allra bästa idéer jag haft. Jag behöver skissa på den, jag får givetvis inte sätta igång den - jag har MER än tillräckligt med projekt i luften - men jag får inte heller lämna den åt sitt öde igen så länge att jag glömmer detaljerna och komplexiteten.


Och boken är på rea - och rean lider mot sitt slut.


Oh, hjärna - du frestar mig!




2 kommentarer:

  1. Förstår dig! Sundsvallsbranden är en stor händelse som satte många spår. Sundsvall är mina hemtrakter från barndomen så vi fick detta itutat i oss under skoltiden. Hoppas få läsa ditt alster så småningom! Nu blir jag ju nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här historien tar sin början under branden men sedan snabbspolas händelseförloppet några år framåt och förflyttas till Stockholm. Men händelserna under branden och Sundsvall efter branden kommer alltjämt att spela en stor roll för handlingen. Och för huvudpersonerna, som båda märkts av sina upplevelser.

      Radera