söndag 4 juni 2017

Swedish Romance

Jag arbetar just nu på att få till Romanceportalens första engelska sida. Och det är, tro mig, inte det lättaste när man kanske läser engelska obehindrat men har svårare att vända på processen och skriva på engelska.

Och jag har definitivt inga planer på att växla språk.

En av idéerna när Romanceportalen började ta form och jag förstod vad jag höll på att skapa var att eftersom det inte fanns någon sådan här sida på svenska, var att det tydligen var upp till mig att skapa den. En sida (det blev fler än en, långt fler) om romance på svenska. Ett slags svensk motsvarighet till de engelskspråkiga romancesajterna, om man så vill.Om än i betydligt blygsammare skala.

Speciellt viktigt kändes det eftersom alla svenska romanceläsare kanske inte är sådär jättebra på engelska (jag känner till flera entusiastiska romanceläsare som bara läser på svenska) och jag vet i vilket skick min egen engelska var innan jag vid millennieskiftet inledde mitt engelska läsprojekt.

Jag vet hur jobbigt det hade varit för mig att ta till mig all denna information innan jag hade läst flera böcker på engelska i månade i ett par, tre år.


Det fanns alltså mängder av information om och kring romance på engelska på olika sajter, men det fanns just inte mycket - bortsett, givetvis, från SimonaAhrnstedts fina blogg - på svenska för de som tyckte det var jobbigt med engelskan.


Så varför gör jag då detta?

På Twitter använder jag Romanceportalens twitterkonto för att, bland annat, efter bästa förmåga försöka bidra till att promota svensk romance till den engelskspråkiga romancevärlden.

Samt, också det efter bästa förmåga, försöka integrera den svenska romancevärlden med resten av romancevärlden och sprida kunskap om svensk romance. 

Dessa aktiviteter har rönt en viss framgång, jag har redan nu - mindre än fem månader efter det att jag startade kontot - fler följare än jag initialt hade vågat hoppats att jag skulle lyckas locka till mig under hela året. Och lejonparten av dem är engelskspråkiga, vilket givetvis är en succé för någon som vill sprida information och kunskap om svensk romance.

Men ibland undrar jag om det finns många svenska romanceläsare - och författare - på Twitter. Ni är så få som jag hittat. Hallå? Var är ni andra?

Om ni finns på Twitter och om ni gillar roamnce är Romanceportalen kontot att följa!


Men framgången med att arbeta mig och Romanceportalen (och därmed också svensk romance) in i de engelskspråkiga romancekretsarna har också väckt en del frågor från deras sida kring svensk romance. Frågor som Twitters begränsning av tillåtna tecken gjort det svårt att besvara.

Därför gav jag mig i fredags i kast med detta projekt som, åtminstone i sin första form, var klart i går. Sidan kommer förmodligen att behöva en hel del bearbetning framöver men för närvarande är jag rätt nöjd. Jag tror i alla fall att jag lyckats få till någonting jag inte behöver skämmas ögonen ur mig för.


Om ni är intresserade finns det länkar till den nya sidan, såväl i toppmenyn som i högermenyn. Eller här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar