fredag 29 december 2017

Det blev inga bokklappar i år

Jag brukar försöka unna mig själv en bok eller två till jul - för visst är det härligt att tända några ljus och kura ihop sig i fåtöljen och läsa när man har så många lediga dagar på sig?

Men bokbudgeten var något ansträngd och jag vågade inte beställa någonting från Bokus innan jag fått in pengarna och betalat räkningarna och visste vad jag hade att röra mig med. Och när jag väl fått in pengarna var vi så nära jul att jag inte hade lust att ge mig ut och trängas i julruschen dan före jul för att köpa mig själv en bok till jul.

Jag gillar inte att röra mig i city i den värsta julruschen, dagarna före jul. Inte att åka kollektivt genom stan heller de dagarna. Det går tillbaka till den här upplevelsen.


Däremot hoppades jag att jag kanske skulle få tag på en eller ett par böcker under mellandagsrean. Men i går - och var det inte infernaliskt, tröstlöst grå dag? Brr!

I dag är det i alla fall en smal strimma klar himmel i väster.
Smal. Men definitivt en förbättring.

Högre upp på himlen lovar revor i molntäcket att vi nog kommer att få se fler glimtar av blå himmel under förmiddagen.

Hur som helst, i går gjorde jag - vädret till trots - en en kort utfärd till stan. Ett av syftena med den utflykten var att få tag på en bok eller två, det andra var att köpa litet gott matbröd.

Jag återvände dock tomhänt när det gällde böcker från stan eftersom Pocketshop på Centralen, vare sig den på nedre planet längs Undergången eller den uppe på själva Centralplanet, inte hade de böcker jag hade tänkt mig. Och eftersom jag hade bespetsat mig någonting historiskt romantiskt var jag inte speciellt sugen på någonting annat.

Jag hade inte tid att gå hela vägen bort till Akademibokhandeln - och vädret i Stockholm i går inbjöd sannerligen inte till någon promenad.

Vi får se senare i veckan, jag måste ändå till Akademibokhandeln eftersom jag behöver registerflikar och en ny almanaka till 2018. Den modellen jag haft i år, som jag verkligen gillar, köpte jag på Akademibokhandeln och jag har inte hittat den någon annanstans tidigare i december.

Och Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan har fler böcker att välja på än de trots allt ganska små Pocketshoparna på Centralen. Då kanske det också slinker med en bok. Eller två.
 

Men hur gick det då med mitt andra ärende till stan?

Jo, då, jag kom hem med med en supergod leverpastejmacka från Vete-Katten på gatuplanet ovanför T-Centaralen/Nya pendeltågscentralen Stockholm City. Samt en påse med några goda surdegsfrallor, samma goda bröd som i mackan - jag åt den sista till frukost nu på morgonen. Och ett äppelknyte med vaniljkräm och äpple. Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar