fredag 23 mars 2018

Missade - Engelskaprojektet arton år!

Inför millennieskiftet avlade jag mitt livs första och enda nyårslöfte - om man någon gång skulle avlägga ett, var det väl ändå då?

Jag ville att det skulle vara någonting som jag skulle ha såväl glädje som nytta av så jag lovade mig själv att jag skulle läsa läsa minst en bok i månaden på engelska.

Engelskaprojektet, som jag kallade mitt läsprojekt/millennielöfte, började sin bana på en diet av science fiction och fantasy och det första året satt jag med boken i famnen och det svensk-engelska/engelsk-svenska lexikonet i knät och slog upp ungefär vart fjärde ord.

Så småningom flyttade lexikonet från knät till soffbordet, från soffbordet till skrivbordet och därifrån tillbaka in i bokhyllan och numera tänker jag sällan ens på vilket språk jag läser på.


Så jag kan definitivt varmt rekommendera den här typen av läsprojekt som en effektiv och rolig språkpluggningsmetod - nytta och nöje på en gång!


Bortsett från de tre, fyra första månaderna av projektet har det inte varit någon konst att hålla det här nyårslöftet, som i december 2017 faktiskt blev arton år (jag startade projektet redan i december 1999).

Blev, typ, myndigt.
Tänk, vad åren går när man har roligt!

Så, handen på hjärtat, hur många håller fortfarande sina nyårslöften efter arton år?


Romance på engelska kom in i bilden som projektlektyr någon gång runt 2013, när jag otåligt väntade på Simona Ahrnstedts nästa romance och väntan blev olidlig. Så, varför inte läsa romance på engelska medan jag väntade?

I dag går mitt engelskaprojekt i huvudsak på en romancediet - Tessa Dare, Lisa Kleypas, Elizabeth Hoyt, Stephanie Laurens, Sabrina Jeffries, Eloisa James, Grace Burrowes m f.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar