onsdag 11 april 2018

Tunna eller tjocka böcker?

Själv föredrar jag nog böcker på minst 300 – 400 sidor. Om de är bra, alltså.

Är de riktigt bra, får de gärna vara ännu längre – 500 sidor, 600 sidor eller rentav 700 – 800 sidor eller mer. Fast i det riktigt långa segmentet krävs det nästan att de i så fall är riktigt, riktigt kanonbra.

För mig känns det ofta att om författaren får tillräckligt med manöverutrymme så brukar det hända någonting närmast magiskt. Som om orden kommer till liv på sidorna och vinkar åt en. Lockar och bjuder en att stiga in i texten och följa med på färden.


Ganska ofta upplever jag böcker kortare än 250 – 300 sidor som litet för slimmade för min smak. Att allt tuggmotstånd putsats, ansats och polerats bort. Eller att man bara lämnat berättelsens skelett kvar åt mig som läsare när jag längtat efter att få sätta tänderna i en mör och saftig stek.

Jag saknar då ofta den där fördjupningen som sker gradvis i längre böcker. I alla fall i riktigt bra längre böcker.

Men sedan dyker det ibland upp en och annan författare som verkligen behärskar konsten att skriva kort och bra. Och då kan de böckerna vara skimrande små juveler.


Så, mina läsande vänner, hur är det med er?
Föredrar ni tunna eller tjocka böcker?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar